Gör intryck – lämna avtryck

Hur gör man sig egentligen till en etablerad och erkänd fotograf? Mycket handlar förstås om kvaliteten du levererar, om din flexibilitet och vi kanske inte heller ska underskatta ditt nätverk. Men genom att också arbeta med branding av dig själv, personlig marknadsföring av din firma, kan du komma långt.

Vi vet alla att livet som frilansare kommer och går i olika projekt, och att det inte alltid är lätt att veta när det trillar in uppdrag och i vilken omfattning. Genom att starta en egen firma kan man börja experimentera med marknadsföringens exceptionella kraft att göra intryck och avtryck. Det låter kanske som en enkel sak, men bara genom att trycka din firmas namn på pennor med eget tryck, kan du göra dig och dina firma ihågkomna hos dina kunder. Tänk bara på alla profilprodukter du faktiskt skulle kunna sprida ut dig med, och göra namnet etablerat och ihågkommet.

Som frilansare behöver vi tänka mycket mer som andra entreprenörer, och det finns mycket vi kan lära.

Vi frilansare ska inte underskatta reklam

Visst, vi är kanske lite pretentiösa ibland. Men ibland är det kanske också så att vi behöver arbeta mer med marknadsföringen av oss själva för att också kunna överleva som konstnärer. Vi vet till exempel hur viktigt det kan vara att vinna utmärkelser, som gör att vi får ut våra namn i etern, men vi vet också att vi frilansare gång på gång utnyttjas. Här kan du läsa en guide om hur du maximerar ditt personliga varumärke som entreprenör – viktig läsning för alla som sysslar med eget företag!

Vad mer kan man göra för att sprida ut sitt varumärke? Som entreprenör eller frilansare känner du till hur viktigt det är att skapa lojalitet mellan dig och dina kunder. Genom att få återkommande projekt från en och samma verksamhet kan du till exempel säkra dina inkomster. Men genom att nå ut till fler genom dina kunder kan du utöka din kundbas och då ökar du också chansen att få in fler roliga projekt som är knutna till dina andra lojala kunder.