Ett rosa tåg? En dröm för fotografen

Har du sett det nya Saga Rail som ska köra billiga veckoslutsresor mellan Linköping och Stockholm? För den hängivna dokumentfotografen kan det vara värt ens uppmärksamhet. Tågen är nämligen bjärt tuggummirosa, och med typsnittet Futura känns plötsligt rälsen spännande och framåtskridande igen. Förhoppningsvis gynnar det rosa tåget Linköpings tillväxt, och om inte annat blir det en alldeles särskild upplevelse att få åka med tåget!

Linköping är känt för sin status som teknikivrare och sin uppfinningsrikedom. Och från och med nu blir det ännu enklare att ta sig dit. En prisvärd resa, som garanterat ger spännande, färgglada foton, är att vänta för den som köper biljett. Det är bland annat svt.se som kan berätta att Saga Rail kommer börja köra sina rosa tåg i början av 2018. Och även om man inte vet om rosa tåg är världsunikt, så är det i alla fall ovanligt. Men det finns fler saker att glädjas över. En ökad in- och uttrafik gynnar både tillväxten och miljön, menar många, och förhoppningsvis sätter dessa rosa tåg Linköping ännu tydligare på kartan.

Tågtrafiken i Linköping, då och nu

Under 1800-talets berömda andra hälft stod en tågförbindelse mellan Linköping och Norrköping klar. På 1700-talet hade man haft en hästförbindelse med Stångebro gästgiveri som knytpunkt. 70 hästskjutsar om dagen, en trafikerad sträcka med andra ord. Sockerbruket var en ivrig användare av den smalspåriga järnvägen. Dit fraktades alla sockerbetor från östgötaslätten och kördes faktiskt rakt in i fabriken där de förädlades. 1955 lade Sockerbruket ner.

Linköpings järnvägsstation, numera Linköpings centralstation, står kvar än idag. Den var klar 1872 och ritades av Adolf Edelsvärd. Med sin vackr renässansstil påminner den om ett franskt vinslott – förutom två flyglar som kantar byggnaden på båda sidor om huset. Tågtrafiken har varit en viktig del av Linköpings tillväxt, och skapat storsstadsregionen tillsammans med Norrköping. Det finns mycket dokumenterat, och på Linköpings järnvägsmuseum kan du ta reda på mer. Förhoppningsvis skriv ny modern rälshistoria till det redan rika tågförflutna!